zss92
Wersja polskaEnglish


Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka

Plakat





WCZESNE WSPOMAGANIE


ROZWOJU DZIECKA




      

 


 

   


Są to bezpłatne zajęcia, które poprzez wielospecjalistyczne, kompleksowe i intensywne działania mają na celu pobudzenie psychoruchowe i społeczne dziecka od chwili wykrycia pierwszych symptomów nieprawidłowego funkcjonowania do podjęcia przez nie nauki w szkole.

Wczesnym wspomaganiem objęte są najmłodsze dzieci od 1,5 do 6 roku życia.

 

Warunkiem uczestnictwa w zajęciach wczesnego wspomagania jest posiadanie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju. Opinie wydawane są przez publiczne i niepubliczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne.

 

Opieką obejmujemy dzieci zagrożone niepełnosprawnością i niepełnosprawne:

  • z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim i umiarkowanym,
  • z opóźnionym, nieharmonijnym rozwojem,
  • z różnorodnymi dysfunkcjami rozwojowymi,
  • z zaburzeniami rozwoju mowy,
  • z zaburzeniami zachowania,
  • z całościowym zaburzeniem rozwojowym - ze spektrum autyzmu, w tym
  • zespół Aspergera
  • autyzm
  • zespół Retta
  • dziecięce zaburzenia dezintegracyjne
  • z zaburzeniami w zakresie odbioru, organizacji i przetwarzania wrażeń zmysłowych.

 

W ramach wczesnego wspomagania organizowane są zajęcia, w wymiarze od 4 do 8 godzin miesięcznie, które dopasowuje się do indywidualnych potrzeb dziecka. Zajęcia prowadzone są przez zespół specjalistów, posiadających przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym.

 

Zespół tworzą:

  • pedagog specjalny
  • psycholog kliniczny
  • logopeda/neurologopeda
  • terapeuta integracji sensorycznej
  • terapeuta stymulacji słuchowej metodą Johansena


Numer kontaktowy do koordynatora wczesnego wspomagania rozwoju dziecka: 

785 673 757

 

 

 

Zajęcia w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju odbywają się na terenie szkoły, w gabinecie przystosowanym dla małego dziecka. Dziecko korzysta również – w ramach swoich potrzeb, z gabinetu psychologa, logopedy, sali integracji sensorycznej, sali doświadczania świata. Zajęcia mają charakter indywidualny bądź grupowy (zajęcia metoda W.Sherborne).


 

Do zadań realizowanych przez zespół specjalistów w ramach wczesnego wspomagania rozwoju należy:

  • ustalenie, na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, kierunków i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka,
  • opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę
  • w zakresie realizacji programu,
  • realizowanie z dzieckiem zajęć wczesnego wspomagania rozwoju skoordynowanych z działaniami innych specjalistów,
  • analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w indywidualnym programie wczesnego wspomagania stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania,
  • prowadzenie systematycznych zajęć ogólnorozwojowych realizowanych przez specjalistów: pedagoga specjalnego, psychologa, logopedę, terapeutę integracji sensorycznej.

 

Pomoc dotycząca rodziców/opiekunów dziecka realizowana jest poprzez:

  • wsparcie w procesie pełnej akceptacji dziecka,
  • wspólne rozpoznanie zachowań dziecka, ich interpretacja i uwrażliwienie
  • na adekwatne, konsekwentne reagowanie na nie,
  • udzielanie instruktaży i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie pracy
  • z dzieckiem,
  • pomoc w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzeb dziecka oraz w pozyskaniu i wykorzystaniu w pracy z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych i niezbędnego sprzętu.
  • umożliwienie kontaktu z innymi rodzicami znajdującymi się w podobnej sytuacji.

 

Serdecznie zapraszamy!